Het vak van de planningsadviseur is volwassen geworden
Misschien wel de belangrijkste reden van de bredere samenstelling van onze opdrachtenportefeuille is dat wij merken dat de bekendheid van het planningsvak an sich groter is geworden. Dit heeft voor een groot deel te maken met de creativiteit en ambitie van planningsadviseurs zelf. Niet alleen onze eigen collega’s, maar overal zien wij planningsadviseurs met steeds mooiere producten op de proppen komen. Infographics, faseringskaarten, visueel prikkelende dashboards.. niks lijkt te gek en trekt dus ook aandacht buiten het fysieke domein. Komt nog bij dat innovatieve digitale meetings door Corona hun intrede deden. In deze meetings krijgen de visuele producten meer exposure. Daarmee wordt planning toegankelijker voor een groter en breder publiek.
Het visitekaartje en daarmee het profiel van de planningsadviseur is zo steeds breder geworden. Het talent om te structureren, te plannen en grip te houden op opgaven is uitgewaaierd over steeds meer thema’s en domeinen: of het nu gaat om de huisvesting van statushouders, het aansluiten van panden op het warmtenet of een vraagstuk als het herstellen van de balans tussen toeristen en de lokale bevolking in de Amsterdamse binnenstad. Wat ons betreft een prachtige ontwikkeling.
Waarom ons opdrachtenpakket diverser wordt
Allereerst veranderen de maatschappelijke opgaven waar onze opdrachtgevers, vaak gemeenten of andere overheden, mee te maken hebben. Woningnood en bereikbaarheid blijven belangrijke en nobele thema’s, en daarmee bouwopgaven en infraprojecten.
Wat zijn dat eigenlijk, betekenisvolle projecten?
In onze meest recente sollicitatieronde noemden alle sollicitanten dat vooral de vaak grote en complexe projecten waar we aan werken hen aansprak. De meesten van hen gaven daarnaast aan dat de betekenisvolle projecten hen motiveerde ons te schrijven. Maar wat is dat dan, een betekenisvol project?